Újabb hét, újabb merész jóslat dicsőséges, autonóm jövőnkről. Ezúttal a Morgan Stanley pénzügyi jósai tekintettek be kristálygömbjükbe, és egy Tesla robotaxiktól hemzsegő világot láttak. Miközben az iparág már-már örökkévalóságnak tűnő ígéretek tengerében úszik az önvezető autókról, ez a legfrissebb előrejelzés meglepően konkrét számokat dobott az asztalra, azt sugallva, hogy a Tesla a tudományos kísérlet fázisából egy milliós járműraj, egy valódi “fordulópont” felé közelít.
Az elemzést Andrew Percoco, az elemző írta, aki nemrég vette át a Tesla gyeplőjét a hírhedten optimista Adam Jonastól, és jelentős fellendülést prognosztizál. A bank szerint a Tesla jelenlegi 50-150 tesztjárműből álló flottája 2026-ra körülbelül 1000 robotaxira duzzad az Egyesült Államok útjain. 2035-re pedig ez a szám akár egymillió autonóm járműre is felrobbanhat, amelyek több városban is működnek majd. Ez egy elképesztő ugrás, amely alapjaiban átalakítaná a városi mobilitást, feltételezve persze, hogy a valóság, a szabályozás és a közvélemény bosszantó apró részletei nem tesznek keresztbe.
Az autonómia három próbája
A Morgan Stanley szerint ez az utópisztikus (vagy disztópikus, forgalomtól függően) jövő azon múlik, hogy a Tesla sikeresen veszi-e a három kulcsfontosságú próbatételt. Ezek nem csupán műszaki akadályok; alapvető változások a működésben és a gyártásban, amelyek a valódi kereskedelmi bevezetés jelei lennének.
Először és legkritikusabban az, hogy megnyitják a robotaxi szolgáltatást a nagyközönség előtt, emberi biztonsági felügyelő nélkül a járműben. Ez a nagy dobás. A texasi Austinban végzett legutóbbi tesztek során Tesla járművek rótták az utcákat teljesen üresen, ami egy mérföldkő, amit Elon Musk vezérigazgató is megerősített. Bár ezek még belső validációs futások, és még nem állnak rendelkezésre fizető ügyfelek számára, kulcsfontosságú lépés az emberi bébiszittertől való megszabadulás felé.
Másodszor, a Teslának folyamatos javulást kell felmutatnia a biztonsági mutatókban, ahogy egyre több kilométert tesz meg teljesen felügyelet nélkül. A szabályozóknak és a nyilvánosságnak elsöprő bizonyítékra lesz szüksége, hogy ezek a gépek biztonságosabbak, mint a figyelmetlen, hibázásra hajlamos emberek, akiket felváltanak. Minden kikapcsolást, minden furcsa habozást egy négyirányú kereszteződésben tüzetesen megvizsgálnak majd. A Tesla azon képessége, hogy 2026-ban új városokra és államokra is kiterjessze biztonsági rendszerét, kulcsfontosságú.
Harmadszor, a Cybercab érkezése. A Morgan Stanley 2026 áprilisa körüli célzott gyártáskezdésre mutat. Ez nem csupán egy módosított Model Y; ez egy célspecifikus jármű, kormánykerék és pedálok nélkül, mindössze két üléssel, mindent a maximális hatékonyságra és az alacsony gyártási költségre tervezve. Musk azt állította, hogy ez a jármű, amelyet egy „unboxed” gyártási folyamattal építenek, végül 10 másodpercenként legördülhet a gyártósorról.
Az austini tesztpályától a városi uralomig
A jelenlegi valóság jóval szerényebb. A Tesla robotaxi programja továbbra is egy kicsi, szigorúan ellenőrzött kísérlet, elsősorban Austinban és a San Francisco-i öböl térségében. Ezek a korai bevezetések, amelyek emberi felügyelőkkel az utasülésen kezdődtek, a szükséges első lépések. Az Austinban nemrég bevezetett, teljesen üres tesztvezetések kézzelfogható jelei a haladásnak, elmozdítva a holtpontról az örökké „mindjárt itt van” technológiát, és valami olyasmivé téve, ami a közutakon is láthatóvá és validálhatóvá válik.
Ennek ellenére hatalmas a szakadék a texasi néhány tucat autó és az egymillió járműből álló hálózat között. A Waymo-hoz hasonló versenytársak már most is teljesen autonóm kereskedelmi szolgáltatásokat működtetnek, és bővítik saját flottáikat. A Morgan Stanley tézise azonban a Tesla egyedülálló képességén alapul: a gyártás méretezésén és a fogyasztói flottájából származó hatalmas adatmennyiség felhasználásán.
Megfontolt fogadás a robotikus jövőre
A Morgan Stanley továbbra is kiegyensúlyozott „Equal-weight” minősítést tart fenn a Tesla részvényeire, elismerve, hogy a megvalósítás és a szabályozási jóváhagyás továbbra is óriási akadályok. Az előrejelzés nem garancia; inkább egy útiterv arról, mi lehetséges, ha a Tesla képes lesz beváltani ambiciózus ígéreteit. Az óvatos pilot programoktól a városi léptékű hálózatig vezető út egyre tisztábbá válik, de tele van műszaki kihívásokkal és bürokratikus akadályokkal.
Egyelőre az egymillió Tesla robotaxi víziója a horizonton marad. De minden felügyelet nélkül megtett mérfölddel Austinban, és minden lépéssel közelebb a Cybercab gyártásához, ez a horizont egyre közelebb kerül. Hogy ez egy új korszak hajnala a közlekedésben, vagy csak a Tesla hype cycle legújabb fejezete, az még meglátjuk, de a Wall Street egyértelműen kezdi elhinni, hogy a „ha” egyre inkább „mikorrá” válik.






