Önvezető technológia: A Tesla előnye a baleseti statisztikákban

Az önvezető technológia felsőbbrendűségéért folytatott versenyben a Tesla Autopilot rendszere figyelemreméltó biztonsági statisztikákkal kelt feltűnést. A Bloomberg Intelligence adatai szerint a Tesla mindössze 0,15 balesetet mutat fel millió megtett mérföldenként, jelentősen felülmúlva mind a Waymo (1,16), mind az amerikai emberi sofőrök átlagát (3,90). Mielőtt azonban a Teslát koronáznánk az önvezető biztonság királyává, érdemes fékezni és alaposabban megvizsgálni az apró betűs részt.

A Tesla és a Waymo összehasonlítása nem teljesen mérvadó. A Tesla számai csak azokat a baleseteket veszik figyelembe, ahol az Autopilot aktív volt, míg a Waymo adatai szélesebb körű eseményeket tartalmaznak, például légzsák-bekapcsolásokat és rendőrségi jelentéseket. Ez az eltérés a jelentési kritériumokban mesterségesen növelheti a Waymo baleseti arányát. Ráadásul a Tesla nem-Autopilot baleseti rátái magasabbak, és 2024 harmadik negyedéves jelentésük szerint az Autopilottal megtett 7,08 millió mérföldenkénti egy baleset – ez a szám még kedvezőbb képet fest, mint amit a diagram sugall.

Bár mindkét autonóm rendszer felülmúlni látszik az emberi sofőröket, a szabványosított mérőszámok hiánya megbízhatatlanná teszi a közvetlen összehasonlítást. Ahogy az önvezető technológia jövője felé haladunk, egyértelmű, hogy átláthatóbb és egységesebb jelentési szabványokra van szükség. Addig is ezek a statisztikák csábító betekintést nyújtanak egy potenciálisan biztonságosabb autonóm jövőbe, de érdemes óvatosan kezelni az adatokat, és szemünket az úton tartani.