Amíg az öreg kontinens gőzerővel bizottságokat gründol, addig a Tesla, Inc. már javában robotokat hegeszt. A kaliforniai Fremontban lévő Optimus humanoid robot kísérleti gyártósoráról frissen kiszivárgott képsorok azonnal parázs vitát robbantottak ki az amerikai “csináld meg” mentalitás és az európai “majd megbeszéljük” attitűd közötti egyre táguló szakadékról. Azok a felvételek, ahogy a humanoidokat futószalagon szerelik össze, akárcsak az autókat, párosulva Elon Musk vezérigazgató friss előrejelzésével, miszerint a pilot gyártósor évente akár egymillió egységet is produkálhat, éles ellentétben állnak az EU szabályozási labirintusával és az etikai bizottságok végtelen, már-már komikus ülésözönével.
A robotikai bennfentes, Ilir Aliu kommentárja tökéletesen lecsupaszítja a lényeget: “Amerika és Kína robotokat épít. Európa bizottságokat.” Kritikája rávilágít az európai tech szcénán belül egyre növekvő frusztrációra. A kontinens világszínvonalú tehetséggel büszkélkedhet, de ezt a tehetséget egyre inkább gúzsba köti egy olyan kultúra, amely az iteratív fejlődés helyett az előzetes szabályozási bürokráciát preferálja. Mintha az innovációt egy vastag piros vonallal körbevennénk, mielőtt még egyáltalán elindulna. Az alapvető probléma nem a képességek hiánya, hanem a hiányzó zöld lámpa a sebes bevetésre, saját magának húzva fel egy láthatatlan, de áttörhetetlen innovációs üvegplafont.
Miért fontos ez?
Ez nem csupán a Tesláról vagy egy humanoid robotról szól. Ez egy élő, lélegző esettanulmány a divergáló innovációs filozófiákról, ami egyenesen a szemünk előtt zajlik. Az USA és Kína egy nagy tétekkel járó automatizálási versenyben áll, a robotikát a jövő gazdasági és gyártási dominanciájának kritikus infrastruktúrájaként tekintve. Gondoljunk csak bele: aki most lemarad, az a jövőben csak szurkoló lehet. Európa eközben azt kockáztatja, hogy a szabályozási buzgalommal a saját sírját ássa, egyenesen a lényegtelenségbe. Az abszolút biztonság és az elméleti etikai tökéletesség oltárán feláldozva mindent, végül tökéletesen biztonságos lesz – de cserébe teljesen lemarad a vonatról. Mintha egy Forma-1-es autót terveznénk, ami nem mehet 50 km/h fölé, mert az biztonságosabb. A veszély az, hogy míg egyesek már a jövőt építik, mások még mindig a jegyzőkönyvet fogalmazzák arról, hogy hogyan is kellene azt megépíteni. És még arról is, hogy ki fogja a jegyzőkönyvet megírni, és milyen színű tollal. Miközben a robotok már rég elrobogtak.






