Uber COO: Robotaxiknak 10x jobbnak kell lenniük!

A Web Summit 2025 nagyszabású technológiai jóslatbörzéjén az Uber, Inc. operatív igazgatója, Andrew Macdonald nem kertelt, amikor a robotaxik jövőjéről beszélt. A Bloomberg News újságírójával, Craig Trudell-lel folytatott beszélgetésben Macdonald egy kőkemény mércét állított fel szilícium sofőrjeink számára: az AI-nak “tízszer jobbnak kell lennie az embereknél”, mielőtt éles bevetésre kész lenne. Ez nem csupán arról szól, hogy egy embert lecserélünk egy processzorra; sokkal inkább egy alapvető ugrásról van szó a biztonság és megbízhatóság terén, amit az iparág még mindig kerget.

Macdonald sietett rámutatni az akadályok tömkelegére, amelyek messze túlmutatnak az AI kérdésén. Egy hatalmas autonóm járműflotta birtoklásának és üzemeltetésének gazdasági oldala egy teljesen más, és brutálisan drága mutatvány, összehasonlítva jelenlegi, eszközfüggetlen modelljével. Az eszközök tulajdonjoga, a töltési infrastruktúra és a karbantartás kérdései logisztikai rémálmot jelentenek, amihez képest egy globális emberi sofőrhálózat menedzselése gyerekjátéknak tűnik. Ez egy kijózanító pofon a valóságtól bárkinek, aki zökkenőmentes, egyik napról a másikra történő átmenetet vár a sofőr nélküli városokba.

Miután tanult néhány drága leckét a saját AV fejlesztési ambícióiból, az Uber új forgatókönyve a stratégiai partnerségekről szól. Macdonald kiemelte a cég Waymóval való együttműködését Texasban, megjegyezve, hogy az autonóm járműveket abban a flottában több mint 99%-kal többet használják, mint emberi sofőrökkel működő társaikat. Ezt a hatékonyságot mély együttműködések táplálják olyan szereplőkkel, mint az Nvidia, melynek autóipari platformjai és AI-ja kritikus fontosságúak az ökoszisztéma számára. Az Uber szerepe adat- és hálózatszolgáltatóvá alakul, valós idejű használati adatokat táplálva a fuvarmegosztó birodalmából – sőt, videóadatokat is olyan partnerektől, mint a Lucid – hogy egy okosabb AI-t építsen.

Miért fontos ez?

Az Uber egy pragmatikus, ha kevésbé is látványos, fordulatot vesz. Ahelyett, hogy az egész autonóm rendszert a nulláról próbálná felépíteni, nélkülözhetetlen platformként pozicionálja magát, amely összeköti a különböző robotaxi technológiákat hatalmas ügyfélkörével. A hálózat és az adatok biztosításával, valamint azzal, hogy a hardver- és AI-specialistákra, mint az Nvidia és a Waymo, bízza az autók fejlesztésének herkulesi feladatát, az Uber célja, hogy birtokolja az ügyfélkapcsolatot és az operatív logisztikát. Ez egy hallgatólagos beismerés, hogy a robotaxi jövő felé vezető út túl hosszú és drága ahhoz, hogy egyedül tegyék meg, és hogy az igazi pénz talán a térképek eladásában van, nem az autók építésében.