Kissé butácska autóját okosabbra faragó, szüntelen küldetésében a Comma.ai, Inc. leleplezte a comma four-t, az openpilot vezetőtámogató rendszert futtató legújabb hardverét. A 2025. november 25-én bejelentett új eszköz még mindig 999 dollárba fog fájni, de ezért az árért cserébe egy olyan csomagot kap, amely állítólag az elődje, a comma 3X méretének mindössze egyötöde. A drasztikus méretcsökkentés ellenére a Comma azt állítja, hogy ugyanazt a számítási és szenzoros csomagot rejti magában, melynek középpontjában egy Qualcomm Snapdragon 845 MAX processzor áll. A „MAX” jelölés egy új, egyedi tervezésű hűtőrendszerből ered, amely a hőfojtás megakadályozására szolgál, biztosítva, hogy a szilícium izzadjon, Önnek meg ne kelljen.
A beavatatlanoknak: az openpilot egy nyílt forráskódú, 2-es szintű vezetőtámogató rendszer – ami udvarias megfogalmazása annak, hogy nem egy önvezető autóról van szó. Ehelyett a jármű meglévő rendszereit fejleszti, hogy olyan funkciókat biztosítson, mint a fejlett Adaptív Sebességtartó Automatika (ACC) és az Automatikus Sávközpontosítás (ALC), kezelve a kormányzást, a fékezést és a gyorsítást több mint 300 kompatibilis autótípuson. A rendszer kamerás vezetőfigyelő funkciót használ, hogy biztosítsa, Ön továbbra is figyel, gondolom, hogy nézze, ahogy a varázslat történik. Egy “Kísérleti Mód” még azt is lehetővé teszi, hogy a rendszer kezelje a stoptáblákat és a piros lámpákat, azok számára, akik egy kis extra kalandot is csempésznének a napi ingázásba.
A comma four nem csak kisebb; újra is tervezték a gyárthatóság és a kifinomultabb felhasználói élmény jegyében. Az eszköz egy új felhasználói felületet kínál egy éles, 1,9 hüvelykes OLED kijelzőn, és érett fogyasztói elektronikai termékként pozicionálják, nem pedig csak egy újabb fejlesztői készletként a hardcore rajongók számára. A vállalat szerint az eszköz csendesebb, hűvösebben fut, és könnyebben telepíthető, ami egyértelműen a szélesebb körű elterjedés felé mutat azoknak a sofőröknek, akik a holnap funkcióit akarják a holnap autója nélkül.
Miért fontos ez?
Egy tőkeigényes iparágban, amely arról híres, hogy milliárdokat éget el holdraszállás-projektjeire, a Comma.ai iteratív megközelítése a pragmatikus innováció tankönyvi példája. Ahelyett, hogy a teljes autonómia fantomját kergetné, a vállalat egy hasznos, felhasználó által telepíthető termék tökéletesítésére összpontosít, amely kevésbé unalmassá teszi a napi vezetést. A comma four ennek a stratégiának a beérését jelenti: a hardver finomítását, a felhasználói élmény javítását, és a nagy autógyártók saját rendszereinek nyílt forráskódú alternatívájának vonzóbbá tételét, mint valaha. Ez a vezetőtámogató rendszerek Linuxa – egy erőteljes, közösségvezérelt opció azoknak, akik inkább frissítenék az autójukat, semmint lecserélnék.






