Huawei robotflotta: Kína bányászata önvezetővé válik

A Huawei és az állami tulajdonú China Huaneng Group hivatalosan is élesítette 100 autonóm bányadömperből álló flottáját a Belső-Mongóliai Yimin külszíni szénbányájában. Ez nem egy újabb, félénk kísérleti program; ez már a világ legnagyobb, működőképes flottája a maga nemében, fülke nélküli, teljesen elektromos kamionokkal, melyek a csillogó feladatot látják el: 90 tonnás szénrakományokat szállítanak éjjel-nappal, még a –40°C-ra zuhanó hőmérsékletben is.

A gigantikus művelet technológiai gerincét a Huawei 5G-Advanced hálózata és Commercial Vehicle Autonomous Driving Cloud Service (CVADCS) nevű felhőszolgáltatása által hajtott, teljes körű autonóm vezetési rendszer adja. Egy cégképviselő megjegyezte, hogy egy külszíni bánya „zárt kampusz”, ami lényegesen egyszerűbb feladványt jelent megoldani, mint a kiszámíthatatlan városi forgalom. Az egész művelet a Huawei dedikált MineHarmony ipari operációs rendszerén fut, amely egy speciális IoT platform, célja a nehézgépek különféle protokolljainak egyesítése és a zökkenőmentes adatmegosztás lehetővé tétele.

Ez a kezdeti 100 teherautós telepítés csak az első fázis, tervek szerint 300 járműre bővül ezen az egyetlen bányában. Ha kicsit hátrébb lépünk, a Kínai Nemzeti Szénszövetség becslése szerint több mint 5000 automatizált bányászati teherautó áll majd üzembe országszerte az év végéig, ez a szám 2026-ra várhatóan megduplázódik, elérve a 10 000-et. Ez nem csupán egy kísérlet; hanem egy teljes körű ipari forradalom, méghozzá nagyon nagy, koszos kerekeken.

Miért fontos ez?

Miközben a nyugati techvilág gyakran azon pörög, hogy egy robotot beprogramozzon egy langyos burrito kiszállítására, Kína gigantikus méretekben vezeti be az autonóm technológiát a kemény, alapvető iparágakba. Ez a lépés kihívást jelent a bejáratott nehézgépgyártók, mint a Caterpillar és a Komatsu számára, azzal, hogy egy hazai techóriást állami tulajdonú vállalattal párosít. Ez egy pragmatikus, nyers erővel alkalmazott AI és autonómia, amelynek célja a hatékonyság állítólagos 20%-os növelése az emberi sofőrökhöz képest, és ami még fontosabb, az emberek eltávolítása a világ egyik legveszélyesebb munkahelyéről. Az ipari automatizálás jövője talán nem egy barátságos humanoid, hanem egy flotta fáradhatatlan, önvezető teherautó, amely soha egyetlen szót sem szól az időjárásról.