Míg a világ többi része még a városi légi mobilitás jövőjéről szóló PowerPoint prezentációkat csiszolgatja, Kína már rég rátaposott a gázra. A Kínai Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAAC) kiadta a világ első kereskedelmi üzemeltetési engedélyeit önvezető, utasszállító drónok számára. A két kedvezményezett, az EHang Holdings Limited és a Hefei Hey Airlines Co., Ltd. mostantól hivatalosan is pénzt kérhet azért, hogy pilóta nélküli elektromos, függőlegesen fel- és leszálló (eVTOL) gépeikkel embereket reptessenek.
Ez nem csupán egy újabb tesztrepülési engedély. Az Üzemeltetési Tanúsítvány (OC) a szabályozási mozaik utolsó hiányzó darabja, amely a Típus-, Gyártási és Légialkalmassági Tanúsítványokat követi. Az állami média úgy hasonlította ezt, mint a különbséget aközött, hogy egy autót jóváhagynak gyártásra, szemben azzal, hogy engedélyt kapunk egy taxiszolgáltatás üzemeltetésére. Az EHang, melynek kétüléses EH216-S drónjáról van szó, mostanra begyűjtötte a “négy tanúsítvány” teljes készletét, ezzel globálisan az első cég lett, amely utasszállító eVTOL esetében ezt megteszi. A kezdeti szolgáltatások várhatóan olyan városokban indulnak, mint Guangzhou és Hefei, alacsony magasságú turizmusra és városnéző túrákra fókuszálva, mielőtt bárki is a reggeli ingázásra használná őket.
Miért fontos ez?
Ez a lépés gyakorlatilag az élre katapultálja Kínát a globális légi taxi versenyben, futurisztikus újdonságból kereskedelmileg engedélyezett valósággá alakítva a koncepciót. Míg a nyugati versenytársak, mint a Joby és az Archer, még saját légügyi hatóságaik bürokratikus útvesztőjében bolyonganak – egy folyamatban, amely várhatóan 2025 vége előtt nem zárul le –, Kína már felállította a szabályozási keretrendszert és zöld utat adott az üzemeltetőknek. Ez a határozott, államilag támogatott lendület az “alacsony magasságú gazdaság” felé kevésbé szól a tökéletes technológiára való várakozásról, sokkal inkább arról, hogy hajlandóak bevetni azt, egy olyan valós működési tesztpadot teremtve, amelyet az iparág többi része csak a földről bámulhat. Egyelőre az ég – legalábbis bizonyos kínai városokban – hivatalosan is a robotoké.






